Zo komt de Instagram home feed eruit te zien in 2022

De CEO van Instagram heeft deze week bekendgemaakt dat de Instagram home feed (ook wel hoofdscherm of nieuwsoverzicht genoemd) gaat veranderen. Benieuwd hoe het eruit komt te zien? Lees dan snel verder!

De home feed is het scherm waar je op komt zodra je de Instagram app opent. Dit is de plek waar je ziet wat mensen die jij volgt allemaal op Instagram hebben geplaatst. Nu is het zo dat je niet alle posts ziet van iedereen die je volgt. Instagram probeert (met algoritmes) in te schatten welke posts voor jou het meest interessant zijn en laat alleen die aan je zien. Daar is niet iedereen even blij mee. De algoritmes zijn soms een groot raadsel en als je niet goed weet hoe je erop in moet spelen kan het zomaar gebeuren dat bijna niemand je posts te zien krijgt.

In de loop van dit jaar gaat er een hoop veranderen. Je krijgt straks als gebruiker meer controle over wat je ziet in je Instagram home feed. Je kunt dan namelijk kiezen uit drie verschillende soorten home feeds, namelijk home, following, of favorites. Hieronder kort wat deze opties inhouden en wat voor impact het heeft op jou als ‘content creator’ en bedrijf op Instagram.

Home feed type 1: Home

Deze eerste optie is eigenlijk de home feed zoals we hem nu kennen. Waarbij aan de hand van algoritmes wordt bepaald welke content je ziet. Wat wel een beetje anders wordt is dat er meer aanbevelingen of voorgestelde posts tussen komen te staan. Dat zijn posts van mensen die je (nog) niet volgt, maar waarvan Instagram verwacht dat je ze wel interessant vindt.

Als mensen voor deze optie kiezen verandert er voor jouw bedrijf weinig. Je hebt dan nog steeds te maken met algoritmes waar je slim op in moet spelen. Wel is het zo dat door de focus op meer voorgestelde content het waarschijnlijk makkelijker wordt om je posts onder de aandacht te brengen bij nieuwe mensen. Als jij een echt interessante en waardevolle post plaatst kan die zomaar verschijnen in de feed van iemand die jou nu nog niet volgt! Dat biedt dus kansen om nieuwe potentiele klanten aan te trekken en te groeien.

Home feed type 2: Following

Bij deze optie krijg je alle posts te zien van mensen die je volgt, in chronologische volgorde. Geen algoritmes die dus bepalen wat je te zien krijgt, maar gewoon ALLE posts van mensen die je volgt op een rijtje. Hiermee gaan we eigenlijk een paar jaartjes terug in de tijd, want dit is hoe de home feed er tot een paar jaar geleden uitzag.

Als jouw volgers veelal voor deze optie kiezen wordt het nog belangrijker om op het juiste moment je post te plaatsen. Door dan namelijk je post online te zetten op het moment dat je volgens online zijn kom je bovenaan in hun feed te staan en zullen ze je post sneller zien. Ook blijft het super belangrijk om interessante en waardevolle content te maken die de aandacht trekt.

Home feed type 3: Favorites

Dit is een nieuwe optie waar ik persoonlijk heel erg nieuwsgierig naar ben. Bij deze optie kun je een aantal mensen selecteren en zie je alleen de content van die mensen. Zo kun je bijvoorbeeld je familie, hechte vrienden of favoriete influencers kiezen en weet je zeker dat je nooit iets van hun mist.

Deze optie biedt een hoop kansen! Als jij ervoor kunt zorgen dat je volgers jou als favorite markeren, dan ben je binnen want dan zien je posts sowieso. Aangezien mensen hier alleen content zien die ze niet willen missen, zullen ze meer aandacht hebben voor de posts die in deze feed verschijnen. Als mensen jou als favorite markeren kun je er bijna zeker van zijn dat ze geen enkele post van je missen en er ook nog met meer aandacht naar kijken. Dat is natuurlijk ideaal!

Moet ik nu al actie ondernemen?

Instagram is op dit moment aan het testen en het duurt waarschijnlijk nog wel een paar maanden voordat iedereen deze opties kan gebruiken. Toch is er iets wat je nu al kunt doen om straks meer succes te hebben, en dat is zorgen voor onweerstaanbare content.

Welke optie mensen ook kiezen, interessante en waardevolle content blijft een must als je Instagram wil inzetten om klanten te werven. Als je content echt interessant en waardevol is komen je post namelijk eerder naar boven bij home feed optie 1, trek je makkelijker de aandacht tussen alle content bij optie 2 en zullen mensen je sneller markeren als favorite waardoor je verschijnt bij optie 3.

Kortom, zorg ervoor dat jouw content echt interessant en waardevol is voor jouw doelgroep, want dat is cruciaal, welke optie je volgers ook kiezen. Weet je niet zo goed hoe je dit moet aanpakken? Dan is de social media voor ondernemers e-cursus iets voor jou. Dan help ik je om stap voor stap een social media strategie te vormen die perfect past bij jouw bedrijf.

Ik ben benieuwd, hoe kijk jij aan tegen al deze veranderingen? En welke optie denk je zelf veel te gaan gebruiken?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.