Wat je als bedrijf op social media kunt leren van influencers

Er wordt nog wel eens lacherig gedaan over het zijn van een influencer. Vooral ook omdat iedereen tegenwoordig een influencer lijkt te willen zijn voor de status en de fame. Maar heb je wel eens goed gekeken naar de influencers die daadwerkelijk succesvol zijn? Met duizenden en soms zelf miljoenen volgers, moeten ze toch iets goed doen. De influencers die ook echt influence hebben, en die er een leuk inkomen uit kunnen halen, kunnen je een hoop leren! Ook als bedrijf kun je belangrijke lessen halen uit het succes van de influencers. We nemen er een aantal met je door!

  • Influencers laten zichzelf zien, en dat is super belangrijk voor het creëren van vertrouwen! Door jezelf te laten zien in de content van je bedrijfspagina krijgen je volgers een beter beeld van je. Des te meer vertrouwd jouw gezicht wordt, des te groter de kans dat ze zullen overwegen iets van je te kopen. Influencers zijn de absolute koningen en koninginnen van zichzelf laten zien op social media; hun business draait immers om henzelf!
  • Influencers profileren zichzelf als experts, waardoor hun volgers erop vertrouwen dat de informatie die zij delen ook juist is. Door als ondernemer duidelijk te laten zien wat jouw vakgebied is, en tips te delen die jouw kennis aantonen, kun je hetzelfde effect creëren. Daarbij kiezen influencers ook vaak een duidelijke niche. Hierdoor kun je je gemakkelijker profileren, maar ook differentiëren! Door op één specifieke doelgroep te focussen kun je jezelf beter onderscheiden van de rest.
  • Influencers delen waardevolle content, en dat is super belangrijk! Net zoals voor je bedrijf is het voor hen belangrijk dat er niet te veel nadruk ligt op het verkopen van producten, of het aanprijzen van deals. Door overmatig verkopen haken volgers af. Niemand volgt namelijk vrijwillig een reclamefolder op social media. Deel daarom dus veel content die interessant en vooral ook waardevol is voor je volgers. Denk bijvoorbeeld aan tips binnen je vakgebied, of een infographic! 
  • Influencers bouwen een trouwe community, met veel loyale volgers. De meest succesvolle influencers zorgen voor veel interactie met hun volgers, maar ook voor binding tussen hun volgers onderling. Mensen zijn sociaal aangelegd, en maken graag deel uit van een groep. Samenhorigheid zal er voor zorgen dat jouw volgers veel plezier halen uit jouw account, en zal leiden tot langdurige loyaliteit. Iets wat jij als bedrijf of merk natuurlijk maar al te goed kan gebruiken! Onderhoud het contact met je klanten daarom goed, en zorg dat ze ook onderling met elkaar connecties kunnen bouwen. 

Om het nog even kort samen te vatten; Influencers behalen een bepaalde status bij hun volgers door zichzelf vaak te laten zien, en te profileren als expert binnen een bepaalde niche. Doordat ze waardevolle content plaatsen volgen hun fans hun met plezier, en scheppen ze een vertrouwensband. Hierdoor zullen hun volgers op het moment dat influencers iets aanprijzen, de producten ook sneller kopen. Als bedrijf wil je dit natuurlijk ook! Zorg voor een trouwe community met volgers, die op het moment dat jij je producten aanbied er gelijk voor zullen willen gaan!

Welke influencer ben jij trouwe volger van? Wie weet herken je bovenstaande punten ook wel bij hen!

Deze blog is geschreven in samenwerking met Merel van MW2.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *