Hoe populair ben jij? Des te meer volgers, des te beter! Toch? Helaas werkt het niet helemaal zo. Sterker nog, soms is het beter voor je onderneming als je bepaalde volgers verwijdert. Maar waarom zou je dat doen?! Van enkel volgers wordt je niet rijk. Deze volgers moeten namelijk ook echt van plan zijn iets te gaan kopen, of in ieder geval geïnteresseerd zijn voor ze jou iets opleveren. Dit heeft alles te maken met je engagement ratio. Hoe dat precies in elkaar steekt leggen we je uit in deze blog. Daarnaast vertellen we je niet alleen waarom je volgers soms moet verwijderen, maar ook welke volgers en hoe je ze herkent!
Waarom moet je volgers verwijderen?
Wanneer je een nieuwe post plaatst wordt deze altijd eerst aan een kleine groep mensen getoond. Als deze mensen in je post geïnteresseerd blijken, wordt de post met meer mensen gedeeld. Andersom werkt het echter ook zo. Zijn een groot deel van deze kleine groep mensen niet geïnteresseerd? Dan is dat een teken voor het algoritme dat je post waarschijnlijk niet zo interessant is, en wordt deze aan minder mensen getoond.
Het is dus van belang dat je in eerste instantie de groep mensen bereikt die daadwerkelijk interesse toont in jouw post, en dus ook je bericht zal liken of erop zal reageren. Des te groter de engagement met jouw post, des te meer mensen je post zal bereiken. Daarnaast gaat het ook om de verhouding mensen die geïnteresseerd zijn in je post. Heb je een lager aantal volgers, maar wel een groot deel wat actief geïnteresseerd is? Dan heb jij een hogere engagement ratio dan iemand die veel meer volgers heeft maar een gelijk deel actieve volgers. Een hoge engagement ratio is dan ook weer een positief signaal voor het algoritme.
Welke volgers moet je verwijderen?
Maar hoe weet je nou welke volgers goed zijn voor jouw engagement ratio, en wie niet? Denk allereerst eens aan iemand die duizenden accounts volgt. De kans is groot dat deze volger jouw post helemaal niet ziet tussen al die andere berichten, en dus ook niet zal liken of reageren. Maar ook nep volgers, of volgers die ver buiten je doelgroep liggen kunnen er voor zorgen dat jouw engagement en dus bereik omlaag gaan.
Er zijn een aantal signalen dat volgers nep zijn, of simpelweg slecht voor jouw engagement ratio. Kijk daarom af en toe of je een aantal van deze punten bij je volgers herkent. Zie jij meerdere red flags? Sorry not sorry, maar dan is het misschien tijd om ze te verwijderen!
De signalen:
- Volgt heel veel mensen (4000+)
Deze mensen gaan jouw bericht nooit zien tussen al die anderen berichten
- Een naam in buitenlands alfabet
Heb jij een Nederlands bedrijf, en is jouw voertaal ook Nederlands? Dan is de kans dat volledig Russisch of Vietnamees account jouw content interesseert al snel minder.
- Gekke gebruikersnaam
Okay, toen jij jong was koos je misschien ook niet de meest normale gebruikersnaam (@paardemeisje_123), maar een gebruikersnaam met veel random letters en cijfers is vaak een duidelijk teken van een nepaccount.
- Geen biografie of profielfoto
Is dit een heel privé persoon, of een profiel dat niet wordt gebruikt?
- Lange tijd niets gepost
Is een account al heel lang inactief, dan is de kans klein dat ze instagram snel openen om jouw post te liken
- Past niet in de doelgroep
Dit is natuurlijk geheel naar eigen inzicht, maar heb je een aantal volgers die totaal buiten jouw doelgroep vallen. Bedenk dan of jij verwacht dat zij klant van jou zullen worden, of overweeg om ze te verwijderen.
Het is echt niet zo dat je alle volgers die slechts aan één of twee van de signalen verdoet, gelijk moet verwijderen. Het gaat vaak om een combinatie van de bovenstaande punten. Daarbij hoef je echt niet super streng te zijn, maar hou het in de gaten bij bijvoorbeeld nieuwe volgers, of ga af en toe door je lijst heen.
P.s. Benieuwd hoe je vervolgers nieuwe volgers aantrekt waar je wel echt iets aan hebt? Start dan vandaag nog met de social media voor ondernemers e-cursus.
Deze blog is geschreven in samenwerking met Merel van MW2.