Social media gratis inzetten vs adverteren: wat is het verschil?

Ik maak wekelijks kennis met ondernemers die graag meer uit social media willen halen en vaak merk ik dat er nog veel verwarring is over het verschil tussen het inzetten van social media en het adverteren op social media. Weet jij het verschil?.

Er zijn dus eigenlijk twee manieren om je bedrijf te promoten via social media. Gratis of tegen betaling. De gratis manier noemen we ook wel het organisch inzetten van social media. De betaalde manier noemen we adverteren. Benieuwd wat de verschillen zijn en welke voor- en nadelen deze twee manieren hebben? Lees dan snel verder!

Organisch inzetten van social media

Iedere persoon of bedrijf op social media heeft een eigen pagina of profiel. Mensen kunnen deze pagina/profiel volgen. Jij kunt hier gratis berichten op plaatsen voor de mensen die jou volgen. Door regelmatig interessante en waardevolle dingen te posten kun je nieuwe volgers aantrekken en echt een band opbouwen met je volgers. Mensen kunnen reageren op je berichten en jij kunt ook interactie opzoeken met je doelgroep door berichten van anderen te liken of erop te reageren. Deze manier van social media gebruiken is ook hoe je social media privé (als particulier) gebruikt.

Het grote voordeel is natuurlijk dat het gratis is en super laagdrempelig is om mee te beginnen. Je kunt vandaag nog een pagina/profiel aanmaken en berichten gaan plaatsen. Daarnaast kun je mensen echt aan je binden omdat ze je langere tijd volgen en steeds weer nieuwe dingen van je voorbij zien komen.

Het nadeel is dat je constant (het liefst meerdere keren per week) nieuwe berichten moet plaatsen. Anders vergeten mensen dat je bestaat. Ook moet je constant interactie opzoeken met je doelgroep. Hier gaat natuurlijk veel tijd in zitten en vraagt om veel creativiteit in het bedenken van nieuwe content. Daarnaast kan het best even duren om volgers te verzamelen en heeft het dus niet direct effect.

Wil je meer leren over het organisch inzetten van social media voor je bedrijf? Dan is de social media voor ondernemers e-cursus de way to go! Hierin leer je precies hoe je als bedrijf de juiste content maakt en social media goed inzet om gratis klanten binnen te halen.

Adverteren op social media

Adverteren op social media werkt iets anders. Je maakt dan namelijk één bericht en betaalt het social media platform (bijvoorbeeld Facebook) om dat bericht aan een specifieke groep mensen te laten zien. Je kunt bijvoorbeeld aangeven wat voor interesses, demografische kenmerken of online gedrag mensen moeten hebben die je wilt bereiken. Deze mensen hoeven je niet te volgen. Je betaalt als iemand je advertentie heeft gezien of erop heeft geklikt.

Als je zelf op social media zit zie je misschien weleens een bericht voorbijkomen waar bij staat ‘gesponsord’. Dat betekent dat het een advertentie is en dat het bedrijf het social media platform dus betaald zodat jij dat bericht te zien krijgt.

Het voordeel van adverteren is dat je veel sneller effect ziet dan bij het organisch inzetten van social media. Je hoeft namelijk geen volgers op te bouwen en kunt gelijk veel (nieuwe) mensen bereiken met je bericht. Daarnaast hoef je niet constant nieuwe dingen te plaatsen, maar kun je weken of zelfs maanden hetzelfde bericht gebruiken als advertentie.

Het nadeel is natuurlijk dat het geld kost en dat je ook makkelijk geld kunt verspillen als je het niet goed inzet. Er zijn veel mogelijkheden en instellingen waardoor het in het begin best een beetje ingewikkeld kan zijn om een goede advertentie campagne op te zetten.

Wil je aan de slag met adverteren? Dan is de cursus ‘Adverteren op Facebook en Instagram‘ misschien wel iets voor jou. Hierin leer ik je alles wat je moet weten om winstgevende advertenties op te kunnen zetten. Ik laat je zien hoe het dashboard van Facebook werkt, leg je uit wat voor opties je hebt, wanneer je welke optie moet kiezen, hoe je een pakkende advertentie opmaakt en nog veel meer. Klik hier voor meer informatie.

Dus nog één keer kort:

Organisch inzetten van social media is het opbouwen van volgers voor wie je dagelijks of wekelijks interessante berichten plaatst.

Adverteren op social media is het instellen van een bericht dat tegen betaling aan een gekozen doelgroep wordt getoond.

Twijfel je of je voor jouw bedrijf social media organisch moet gaan inzetten of juist aan de slag moet met advertenties? Plan een gratis kennismaking en dan kijken we samen wat de slimste zet is voor jou!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *