Waarom saves de nieuwe likes zijn

Maar tien likes? Of honderd? Of weet jij het tot een paar honderd likes te schoppen? Goed bezig! Want des te meer likes des te beter! Toch…? 

Dat is inderdaad hoe het voorheen ging. Het ultieme doel was het behalen van zoveel mogelijk likes, zodat je bericht zover mogelijk verspreid werd. Maar ondertussen is Instagram flink uitgebreid. En door de komst van verschillende nieuwe functies, is ook het algoritme dat je post helpt te verspreiden veranderd. Hierdoor lijken de likes steeds minder belangrijk te worden. Maar waar moet je dan wel op focussen? Op Saves! 

Natuurlijk werken likes nog steeds als ego-boost. Maar ze zijn minder bepalend voor je populariteit & bereik als eerst. Likes maken namelijk langzaam maar zeker plaats voor ‘saves’. De save functie geeft je volgers de optie om je post op te slaan in hun collecties. Zo kunnen ze jouw waardevolle content later gemakkelijk nog eens terug vinden. Dat is niet alleen fijn voor je volgers, maar ook voor jou! Het opslaan van jouw post is namelijk ook een teken voor het algoritme dat jij waardevolle dingen plaatst. Hierdoor geeft Instagram jouw content een hogere waardering, en zal jouw bericht sneller worden verspreid. Saves helpen je dus je bereik te vergroten! Daarnaast kun je door regelmatig te checken hoeveel saves je posts hebben, ook zien of jouw content goed aansluit bij je doelgroep. 

Kortom, des te meer saves jouw post heeft, des te verder het algoritme jouw post zal verspreiden. En dat betekent een grotere kans om je doelgroep te bereiken en nieuwe klanten te werven!

Zo zorg je voor meer saves op social media

  1. Deel iets waardevols
    Geef bijvoorbeeld een handige tip die je volgers zullen willen onthouden. Zo laat je ook gelijk zien dat je een expert bent in jouw vakgebied.
  1. Gebruik een infographic
    Bijvoorbeeld een checklist, miniguide, of stappenplan. Dit soort nuttige overzichten zullen je volgers sneller opslaan dan een leuke foto. 
  1. Maak de post onpersoonlijk 
    Aansluitend op de vorige tip: een foto van jezelf wordt minder snel opgeslagen dan iets nuttigs. Hoe leuk je haar ook zat op die foto, mensen zijn minder snel geneigd zo’n persoonlijke post op te slaan om later nog eens terug te kijken. 

Let op! Dit betekent niet dat je nooit meer iets persoonlijks moet posten. Het laten zien van je gezicht is juist heel belangrijk om meer te verkopen via social media. Zorg dus voor een goede afwisseling. Een duidelijk content strategie en planning kunnen hierbij helpen. Dit is iets wat uitgebreid aan bod komt en waar je dus goed mee leer omgaan in de social media voor ondernemers e-cursus.

  1. Call To Action
    Vertel je volgers dat ze je bericht kunnen opslaan! Zet bijvoorbeeld een pijltje in je post dat wijst richting de save knop, of gebruik zinnen zoals “Sla op voor later!”.

Hier vind je de saves

Op Instagram slaan mensen een bericht op door rechts onder een foto op het vaantje te klikken. De opgeslagen berichten zijn daarna terug te vinden door naar je profiel te gaan, rechtsboven op de drie streepjes te klikken en dan de optie ‘opgeslagen’ te kiezen.

Op Facebook, LinkedIn en veel andere social media kanalen klik je rechts boven een post op de drie puntjes en dan zie je de optie opslaan. Je vindt links op de startpagina een knop om naar je opgeslagen items te gaan.

Let jij al op hoe vaak jouw posts worden opgeslagen? Laat het hieronder weten!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen
Stel hier je vraag!
Hi! Waar kan ik je mee helpen?