Social media, wie zit er niet op? Eigenlijk is iedereen wel actief op één of meerdere kanalen. Maar welk kanaal? Er zijn er ondertussen zoveel! Instagram, Facebook, TikTok, YouTube, LinkedIn, Snapchat, Twitter, en ga zo maar door. Niet alleen privé levert je dit misschien keuzestress op, want welk kanaal ga je voor? Ook voor je bedrijf zul je een keuze moeten maken. Ga je voor meerdere kanalen, of focus je je op één? Ieder social media kanaal is anders en vraagt daarom een andere aanpak. Wil je social media succesvol inzetten zonder er een dagtaak aan te hebben? Kies dan voor een focus kanaal en steek daar al je energie in. Maaroe maak je de keuze tussen deze verschillende kanalen? Om erachter te komen welk social media kanaal het best bij jouw bedrijf past, kun je jezelf de volgende drie vragen stellen:
Vraag 1: Waar is mijn ideale doelgroep actief?
De eerste vraag die je jezelf kan stellen, is waar jouw ideale doelgroep actief is. De verschillende typen social media spreken namelijk verschillende soorten doelgroepen aan. Ga maar eens na waar de jongeren voornamelijk op actief zijn, en op welke sociale media je juistwat oudere mensen vindt. Ook de woonlocatie, of het geslacht van je doelgroep kan invloed hebben op welk kanaal je doelgroep het meest gebruikt. Ben je als ondernemer meer gefocust op B2B dan B2C? Houd hier dan ook rekening mee; bedrijven kunnen op hele andere kanalen actief zijn dan individuele consumenten. Bedenk dus goed wie je probeert te bereiken, en waar je ze kan vinden. Dit is jouw place-to-be!
Vraag 2: Welk social media kanaal past bij de uitstraling van mijn onderneming?
Verder kun je jezelf afvragen welk social media kanaal het beste past bij de looks en activiteiten van jouw onderneming. Sommige kanalen zijn namelijk veel meer visueel ingesteld, terwijl anderen meer tekstueel zijn. Ben je een zeer creatief bedrijf? Dan past een social media kanaal, zoals Instagram of YouTube, dat zich focust rondom foto’s en video’s misschien wel bij jou! Is de focus van jouw onderneming meer zakelijk? Kijk dan eens naar de platforms waar je gemakkelijker teksten en artikelen op kwijt kan, zoals LinkedIn. Ga daarbij ook eens na wat jouw doel is (op de sociale media), en welke opties elk platform daarvoor biedt. Probeer je vooral mensen te inspireren? Of wil je jouw social media vooral gebruiken voor persoonlijk contact of klantenservice? Past de sfeer van het kanaal bij dit doel?
Vraag 3: Welk kanaal vind ik zelf het leukst?
Niet geheel onbelangrijk is ook deze laatste vraag die je jezelf kan stellen. Welk social media kanaal vind je zelf eigenlijk het leukst? Des te duidelijker je strategie, des te minder tijd je kwijt bent aan social media; maar vaak gaat er hoe dan ook best een beetje tijd zitten in het onderhouden van je kanaal. Daarom kun je maar beter een platform kiezen waar je zelf ook plezier uit haalt! Vaak gaat het plezier dat je ervaart ook hand in hand met datgene waar je goed in bent. Ben jij beter in het schrijven van teksten, of juist heel goed in het maken van video’s? Bekijk de verschillende kanalen, en het type content wat daar het meest gangbaar is. Hoeveel tijd wil je erin steken, en hoe leuk ga je het vinden om dat soort content te maken?
Wil je meer weten over welke doelgroepen zich op welke kanalen bevinden? En welke soort content je het best waar kan plaatsen? En wat de voordelen en nadelen zijn van de verschillende kanalen? Dit alles en meer leer je in de social media voor ondernemers e-cursus!
Op welk kanaal kunnen we jouw onderneming straks terugvinden? Laat het ons weten in een reactie!
Deze blog is geschreven in samenwerking met Merel van MW2.