Maak jouw social media strategie klaar voor de zomer

Ben jij al helemaal klaar om te genieten van deze zomer? Wij ook! Maar is je social media strategie voor je onderneming dat ook? Wat doe je eigenlijk met de social media van je bedrijf in die weken dat jij heerlijk met je billen op het strand zit? In deze blog nemen we een paar punten met je door waardoor jij hopelijk zonder stress over je social media strategie maximaal van je vakantie kunt genieten!

Actief blijven of out-of-office?

Laten we voorop stellen dat het echt geen grote ramp is als je twee weken offline gaat. Je hoeft niet bang te zijn dat je strategie daar meteen kapot van gaat, of dat al je harde werk tot dusver voor niks is geweest. Sterker nog, grote kans dat een deel van je volgers ook lekker van de zon aan het genieten is. Maar, als je de mogelijkheid ziet om je social media toch door te zetten is dat natuurlijk altijd beter. En wat is er nou leuker dan klanten binnenhalen terwijl jij met je billen op het strand zit? Door goed vooruit te plannen kun jij met weinig moeite zorgen dat je social media account toch actief blijft!

Content vooruit plannen

Actief blijven zonder grote inspanning? Zorg dat je de content voor in jouw vakantie weken vooruit plant! Dit kan je allereerst natuurlijk doen aan de hand van een contentkalender. Zo creëer je een duidelijk overzicht in wat, waar, wanneer, en hoe je iets wilt plaatsen. Wil je ook het plaatsen zelf automatiseren? Kijk dan eens naar Facebook studio voor de makers. Hiermee kan jij voor zowel Instagram als Facebook een hele hoop content klaar zetten dat vervolgens op een door jouw gekozen moment vanzelf online gaat. Moeite met bedenken wat voor content je zou kunnen maken? Probeer op creatieve wijze in te haken op de zomer, en bekijk eens deze blog over 5 tips voor als je geen inspiratie hebt.

Neem mensen mee op je vakantie in stories 

Een andere manier om met weinig inspanning leuke content te creëren tijdens je zomerbreak is door je volgers een kijkje te geven in jouw vakantieleven. Neem ze mee naar de leuke plekken die je bezoekt, en deel de avonturen die jij meemaakt. Je vakantie is een mooie kans om een sterkere connectie met je volgers op te bouwen door wat meer persoonlijke content te delen. Foto’s en video’s van jou en jouw privéleven geven je volgers een beter beeld van wie jij bent, waardoor ze je meer zullen vertrouwen. Een betere vertrouwensband zal er uiteindelijk voor zorgen dat je volgers sneller geneigd zijn om ook daadwerkelijk iets van je te kopen! Vergeet slapend rijk; het kan ook al zonnend! 

Wat je ook doet, wees transparant 

Of je er nou uiteindelijk voor kiest om offline te gaan, of om toch wat vakantie kiekjes te delen, zorg dat je volgers weten wat ze kunnen verwachten. Neem je ze mee op vakantie? Geef het even aan! Dan zijn je volgers wat minder overvallen als jij ineens in bikini op hun beeldscherm verschijnt!  Knijp je er wel even tussenuit? Laat dat dan weten in een post. Ook dat creëert vertrouwen, en zo lijk je niet ineens van de aardbodem te verdwijnen! 

PS. Ga jij niet op vakantie deze zomer? Of heb jij juist deze zomer wat tijd over om eens goed aan de slag te gaan met social media? Bekijk dan eens de social media voor ondernemers e-cursus.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Merel van MW2.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *