De perfecte LinkedIn headline: hier moet je op letten

LinkedIn, de plek waarop innovatieve en gedreven mensen hun zakelijke netwerk vormen en onderhouden. Het is zowel de Facebook als Marktplaats voor je zakenrelaties. Net zoals in het echte leven, kan dan je eerste indruk op LinkedIn veel bepalen. En een goede LinkedIn headline (ook wel tagline) is daar een belangrijk onderdeel van. Met de perfecte LinkedIn headline vergroot je jouw vindbaarheid voor opdrachtgevers, klanten, zakenpartners, en andere zakelijke relaties. Je headline is, naast je naam, het eerste dat potentiële nieuwe relaties van je zien. Een perfecte LinkedIn headline wekt interesse, overtuigt mensen van jou en jouw product/service, en helpt je om mensen aan je te binden. Hoe schrijf je dan precies zo’n LinkedIn headline die dat alles voor je doet? Lees de volgende punten door, en kom erachter hoe jij jouw headline kan optimaliseren!

De basics: hou het kort maar krachtig

Voordat we in details treden over wat er in je headline moet staan, is het belangrijk om te weten dat je maar weinig tekens hebt. Om precies te zijn kun je slechts 220 tekens kwijt in een headline.Dus het is belangrijk dat je die optimaal gebruikt. Hou er daarnaast rekening mee dat mensen in de preview slechts het eerste deel van je headline kunnen zien (ongeveer 80 tekens). Check dus altijd even vanaf verschillende apparaten wat er te zien is van je headline!

Noem je functie

Het meest voordehandliggende item die in de perfecte LinkedIn headline hoort is je functie titel. Door de juiste functie titel te gebruiken kunnen mensen je gemakkelijk vinden. Voor veel mensen is dit belangrijk, omdat ze aan de hand van hun functie titel sneller kunnen worden gevonden door recruiters. Maar ook als ondernemer is het niet geheel onbelangrijk.? Zorg dat het voor potentiele zaken relaties gelijk duidelijk is welke functie(s) jij bekleed en welke taken jij vervult. Probeer waar mogelijk vaktermen te gebruiken, maar let wel op dat het niet te specifiek of ingewikkeld wordt! Fancy termen helpen namelijk niet als mensen niet snappen wat er staat en wat het betekent. Eventueel kun je meerdere benamingen voor dezelfde functie in je headline zetten, zodat je gemakkelijker gevonden wordt. 

Noem je waarde, vertel wat je te bieden hebt

Als ondernemer zul je hoogstwaarschijnlijk iets zoals “eigenaar van XX” als functietitel in je headline hebben. Dat is natuurlijk helemaal juist, en het hoort er ook zeker in. Maar woorden zoals “eigenaar” en “oprichter” zijn niet bepaald termen waar potentiële opdrachtgevers en relaties direct op zullen zoeken. Een titel zegt dan ook niet alles, en dus is het belangrijk dat je headline ook vertelt wat je te bieden hebt. Verwerk in je headline je value proposition. Wat heb jij te bieden? Waar kan jij iemand mee helpen? Wat is jouw doel? Noem je dit in je headline, dan vergroot je gelijk je vindbaarheid, en schets je een duidelijker beeld van jezelf.  

Wees creatief, maar pas op met grote woorden

Zorg dat je LinkedIn headline origineel en pakkend is. Je wilt de aandacht trekken, en op een creatieve manier jezelf omschrijven. Maar pas wel op dat je niet overdrijft. Gebruik je te grote en heftige woorden, dan kom je al snel arrogant over. Woorden zoals beste, fantastisch, geweldig, slim, en getalenteerd kun je het beste achterwege laten. Wil je toch mensen overtuigen dat jij echt amazing bent? Ga dan voor “show, don’t tell”. Ofwel, laat zien wat je waard bent, in plaats van het te zeggen, door resultaten te benoemen. Ben jij bijvoorbeeld een snelgroeiende influencer, noem dan je aantal volgers. Heb je een belangrijke prijs gewonnen? Noem dan de prijs in plaats van dat je zegt dat je de beste bent!

Doe inspiratie op bij anderen

Nee dat wil niet zeggen dat je klakkeloos de tekst van je concullega’s moet overnemen. Maar je kan best leren door een voorbeeld te nemen aan anderen. Kijk eens naar de woorden en termen die er binnen je vakgebied worden gebruikt. Combineer, pas aan, en wees creatief, want je wilt je natuurlijk wel blijven onderscheiden!

Gebruik tekens/icoontjes

En dan nog even een opmaak tip. Zorg dat je headline simpel en overzichtelijk blijft. Je zult zien dat de meeste mensen dit doen door rechte streepjes te plaatsen (I) tussen hun titel, waarde, en ander info. De streepjes zijn natuurlijk niet voor niets het meest voorkomend, maar het kan ook anders! Denk bijvoorbeeld aan pijltjes, driehoekjes, vinkjes, of icoontjes.

Verplaats je in de lezer

En last, maar zeker niet least. Verplaats je tijdens het schrijven van je LinkedIn headline altijd in de lezer. Bedenk wie jij het liefst wilt bereiken op LinkedIn en denk vervolgens na over wat die persoon belangrijk zou vinden om te weten. Wil je nieuwe klanten binnenhalen via LinkedIn? Richt je tagline dan op jouw ideale klant. Wil je LinkedIn juist inzetten om te verbinden met andere ondernemers en je netwerk uit te breiden? Bedenk dan wat jij zelf graag zou willen weten van een andere ondernemer voordat je met die persoon een connectie maakt. Kortom, bedenk wie jouw ideale lezer is en optimaliseer je LinkedIn headline met die persoon in je hoofd.

Ga jij je headline aanpassen nu je dit allemaal weet? Laat het ons weten in de reacties! En wil je op Instagram ook een goede eerste indruk achterlaten? Bekijk dan eens deze blog over het schrijven van de perfecte Instagram biografie.

P.s. vergeet niet om de DigiTelling pagina op LinkedIn te volgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen
Stel hier je vraag!
Hi! Waar kan ik je mee helpen?