5 tips om een klantenmagneet te worden

Laatst scrolde ik door m’n camerarol en kwam ik een aantal filmpjes tegen van toen ik bij de ezelopvang op Bonaire was. In ruil voor een kleine donatie mocht je daar een rondje rijden over het terrein en lekkere knuffelen met de ezels. Ook kon je voor een paar euro een bak met brokken kopen om de ezels te voeren. Ze waarschuwde alleen wel dat je dan niet te bang moest zijn, want die ezels komen natuurlijk massaal op dat voer af.

Dus wij met onze pick-up truck het terrein op. Ik achter in de laadbak met m’n emmertje brokken en jahoor binnen no-time waren we omringd door ezels die allemaal niks liever wilde dan een paar brokjes.

Nu denk je misschien: ‘leuk verhaal Julia, maar wat heeft dit precies met marketing te maken?’ Nou toen ik dus die filmpje terug zag, dacht ik dit is eigenlijk precies wat je als ondernemer ook wil als het om klanten gaat. Want hoe fijn is het als je niet hoeft te leuren met je producten en/of diensten, maar je klanten gewoon massaal naar jou toe komen. Net zoals deze ezels op de bak met voer af kwamen.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe word je nou zo’n klantenmagneet? Hier zijn 5 dingen waar je in ieder geval op moet letten.

Tip 1: Wees zichtbaar

Deze ezels waren niet gekomen als ze me niet konden zien. Er stonden nog honderden ezels aan de andere kant van het park die niet van de brokjes hebben kunnen genieten, simpelweg omdat ze me niet konden zien. Zo werkt het ook bij je klanten. Deel je verhaal, je passie en je expertise. Wees actief op sociale media, deel je kennis en blijf in de spotlight.

Tip 2: Zorg voor een passend aanbod

Klanten komen sneller als je iets aanbiedt dat precies aansluit bij hun problemen of verlangens. Deze ezels krijgen normaal voornamelijk hooi, dus die brokjes zijn een traktatie en daarom waren ze er maar wat snel bij. Het sloot precies aan bij waar zij zin in hadden.

Tip 3: Bouw vertrouwen op

Klanten komen sneller als ze je (denken) te kennen. Bouw relaties op, wees authentiek en betrouwbaar. Laat ze zien wie je bent en waar je voor staat. En zorg ervoor dat mensen zich begrepen voelen door jou. Je moest die ezels eens zien toen één van hun vaste verzorgers eten kwam brengen.

Tip 4: Deel social proof

Na de eerste paar ezels kwamen er alleen maar meer en meer bij. Bij je klanten is het ook zo dat als je één tevreden klant hebt de tweede vaak makkelijker volgt. Toon beoordelingen en successen om zo ook weer vertrouwen op te bouwen.

Tip 5: Creëer schaarste en/of urgentie

Creëer een gevoel van ‘nu of nooit’. Beperkte tijd aanbiedingen of beschikbaarheid van producten kunnen klanten aansporen snel actie te ondernemen. Deze ezels wisten ook dat die bak niet eindeloos was, dus ze moesten er snel bij zijn om een paar brokjes te bemachtigen.

Wie had dat gedacht, dat we zoveel kunnen leren van een paar ezels en een emmertje met brokjes. Maar dit emmertje was een echte magneet voor deze ezels en met deze tips kun jij ook een echte magneet worden voor je klanten! Zorg jij ervoor dat klanten straks net zo op jou af komen rennen als deze ezels op het emmertje brokken?

Ben je trouwens benieuwd naar de filmpjes van mij bij deze ezels? Klik dan hier.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen
Stel hier je vraag!
Hi! Waar kan ik je mee helpen?