5 redenen waarom je actief wilt zijn op social media

Soms vraag je je misschien af, waar doe ik het eigenlijk voor? Wat zijn nou de redenen dat ik actief moet zijn op social media? Is het echt zo belangrijk dat ik dit goed onderhoud? Het is helemaal niet gek als je jezelf weleens deze vragen stelt. Je ziet immers niet altijd direct de resultaten van de tijd en moeite die je in je sociale media steekt. Toch moedigen we je aan om door te pakken! Want dit zijn 5 (van de vele) redenen waarom actief zijn op social media heel waardevol is voor je bedrijf:

1. Social media is jouw online visitekaartje

Je social media is vaak ter aanvulling, of soms zelfs als vervangen van je website. Het is jouw online visitekaartje, en de plek waar (potentiële) klanten kennis over je opdoen. Naast je contactinformatie staat er namelijk nog veel meer interessante informatie over je bedrijf op. Zo kunnen je volgers zien waar je bedrijf zich recent mee bezig heeft gehouden, wat voor dingen je hebt bereikt, maar ook wat andere klanten van je denken! Je posts, je interactie met je volgers, en de gegevens op je social media geven veel over je onderneming prijs. Het goed onderhouden van je sociale media is dus veel waard als online visitekaartje!

2. Social media helpt je om nieuwe mensen aantrekken

Heb jij een leuke en interessante pagina? Dan wordt jouw content hopelijk ook geliked en gedeeld. Ook met behulp van de juiste hashtags of door zelf interactie op te zoeken met andere gebruikers verspreid je jouw content verder. Hierdoor zullen meer en vooral ook nieuwe mensen jouw berichten te zien krijgen. Je social media helpt je dus je naamsbekendheid te vergroten, en nieuwe mensen (wie weet wel potentiële klanten) aan te trekken. Score!

3. Je kunt vertrouwen opbouwen via social media

Zoals hierboven uitgelegd kan je sociale media dus werken als visitekaartje voor je huidige en nieuwe personen in je doelgroep. Maar het doet nog meer dan dat! Je social media laat niet alleen zien dat je bestaat, het laat ook zien wie je bent. Dan bedoelen we niet alleen de simpele wie, wat, waar: maar ook het karakter van je bedrijf. Door foto’s en video’s te plaatsen over wat je onderneming doet, en wie er achter zitten, krijgen je volgers een duidelijker beeld van je. Wanneer ze een gezicht en naam bij je onderneming hebben is het veel gemakkelijker om vertrouwen te creëren. En zeg nou zelf, jij bent toch ook liever klant van een bekend en vertrouwd gezicht dan bij een bedrijf waar je niemand kent? 

4. Door actief te zijn blijf je top-of-mind

Actief zijn op sociale media betekent dat je met regelmaat nieuwe content post. Hierdoor zullen je volgers je om de zoveel tijd weer zien op hun feed, en even aan je onderneming worden herinnert. Dit is handig, want zo blijf je top-of-mind. Je hebt deze term misschien al vaker voorbij zien komen. In het kort betekent het dat wanneer je volgers een product of dienst nodig hebben die vergelijkbaar is met jouw aanbod, jij hen als eerste ten binnen schiet. Top-of-mind is dus eigenlijk letterlijk als eerste in gedachten opkomen. Een zeer wenselijke uitkomst, en dus ook een top reden om actief te zijn & blijven op je social media!

5. Je kunt klanten langdurig aan je binden

We hebben het al even over nieuwe klanten gehad, maar minstens net zo belangrijk is het onderhouden van je huidige klanten. Social media is daar misschien wel de meest gemakkelijke manier voor! Door regelmatig te posten blijven je klanten op de hoogte van wat er gaande is in je onderneming. Andersom is het ook voor jou een gemakkelijke manier om te zien wat er bij jouw volgers speelt. Door regelmatig interactie op te zoeken via social media zorg je voor verbinding, en kun je zelfs een community creëren. Het is juist zo’n community die klanten aan je doet willen binden, omdat je extra waarde toevoegt naast je product of dienst. Wil jij dus echt klanten aan en met je binden? Dan heb jij nog een reden om lekker actief te zijn op social media!

Overtuigd dat jij ook aan de slag moet met social media voor je bedrijf, maar weet je niet zo goed hoe? Begin dan vandaag nog met de social media voor ondernemers e-cursus, zodat je aan de slag kan met een duidelijk en succesvol plan!

Ben je na deze bovenstaande redenen nou nog niet helemaal overtuigd dat social media ook voor jou voordelen heeft? Neem dan gerust eens contact op, we denken met liefde eens met je mee over wat social media specifiek voor jou kan betekenen!

Deze blog is geschreven in samenwerking met Merel van MW2.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.