4 Dingen die je kunt zien in je Instagram statistieken

Gebruik jij op Instagram een bedrijfsaccount of makersaccounts voor jouw bedrijf? Super! Want één van de grote voordelen van deze accounttypes is dat jij veel extra inzicht krijgt in de statistieken van jouw pagina. Hierdoor kun jij gemakkelijk aflezen hoe effectief jouw social media strategie is! Maar wat kun je nou precies vinden in je statistieken? In deze blog vertellen we je over de 4 belangrijkste dingen die jij in je statistieken kan zien! 

Welke content het beste aanslaat

Wil jij weten wat jouw volgers nou echt leuk vinden om te zien? Gebruik hiervoor je statistieken! Maar waar kan je dit precies vinden? Er is namelijk geen optie met: laat mij zien welke content het best aanslaat. Gelukkig kun je dit zelf gemakkelijk achterhalen door naar een aantal dingen te kijken. Allereerst kun je kijken naar het aantal keer dat je posts zijn opgeslagen. Des te vaker een post is opgeslagen, des te beter! Kijk daarnaast ook naar het aantal reacties op een post. Wat voor soort content zorgt voor interactie met je volgers? Als laatst kun je natuurlijk ook kijken naar het aantal likes dat bepaalde content heeft gekregen. Maar staar je niet dood op het aantal likes, vaak zegt het aantal keer dat een post is opgeslagen veel meer! Waarom? Dat lees je in deze blog: waarom saves de nieuwe likes zijn! Welke statistiek het belangrijkste is om naar te kijken hangt af van wat je wilde bereiken met je post. Daarom is het belangrijk dat elke post een doel heeft en je ze ook altijd evalueert met dat doel ik je hoofd.

Hoe snel je account groeit

Je kunt ook door middel van je statistieken zien hoe snel jouw account daadwerkelijk groeit. Bereik jij veel nieuwe mensen, of blijf je hangen bij je huidige klantenaantal? Bekijk allereerst eens je bereik, dit geeft aan hoeveel accounts jouw posts hebben gezien. Denk er ook eens aan om te kijken hoeveel interactie je hebt op het account. Is het percentage interactie gestegen? Dat is goed nieuws, want dat betekent dat je volgers steeds meer actief met je onderneming in contact zijn! Natuurlijk kun je ook kijken naar het aantal volgers dat je account heeft. Zijn er veel nieuwe volgers bij gekomen? En eveneens: zijn er ook veel volgers vertrokken? Benieuwd hoe je snel kunt groeien op Instagram? Bekijk dan eens deze blog.

Of je de juiste mensen bereikt

Het is goed om te weten of je account groeit, en welke content je volgers het meest waarderen. Maar heb je wel de juiste volgers en mensen bereikt? Om te bepalen of jij jouw doelgroep inderdaad bereikt kun je onder andere naar deze drie dingen kijken: Locatie, Leeftijd, Geslacht. Zeker als lokale ondernemer is het van belang dat jij de mensen bereikt die ook daadwerkelijk bij jouw onderneming kunnen komen. Maar ook als jij een landelijke webshop hebt is het goed om deze even te checken. Je kunt namelijk niet alleen steden zien, ook landen! Check daarnaast ook even de leeftijd van de mensen die je bereikt. Valt het grootste deel van de mensen die jouw berichten zien binnen je gewenste leeftijdsgroep? Als jouw onderneming zich focust op jonge moeders heb je namelijk veel minder baat bij het bereiken van 50+ers. Op vergelijkbare manier kun je ook het geslacht checken van de mensen die je bereikt. Sluit dit aan op de doelgroep die je probeert te bereiken?

Wanneer je het beste kunt posten

Zijn de momenten waarop jij jouw berichten plaatst ook wel de momenten dat jouw volgers het meest actief zijn? Het is belangrijk om jouw post te plaatsen op een moment dat veel van je volgers actief zijn, zo heb je namelijk meer kans op interactie waardoor je weer meer mensen kunt bereiken. Dat heeft alles te maken met het algoritme. Door de tijden te checken wanneer jouw volgers het meest actief zijn kun jij een betere inschatting maken van wanneer jij het best een bericht kunt plaatsen. Bekijk zowel de dagen als de tijden om de beste momenten te kiezen!

Wil je meer leren over het uitlezen van statistieken? En ben je bijvoorbeeld benieuwd naar welke post statistiek je moet kijken bij welk doel? Begin dan vandaag nog met de social media voor ondernemers e-cursus!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.